Çalışma Hayatı

  • Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Bölümü - Öğretim Üyesi (2007 - Günümüz)
  • Eisenhover National Clearinghouse - Lisansüstü Araştırma Görevlisi (2000 - 2001)
  • Yeditepe Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Fizik Bölümü - Araştırma Görevlisi (1998-1999)

Eğitim

  • Doktora: The Ohio State University, Science Education (2007)
  • Yüksek Lisans: The Ohio State University, Science Education (2001)
  • Lisans: Marmara Üniversitesi, Fizik Eğitimi (1998)

Ödüller

  • Boğaziçi Üniversitesi Vakfı, Öğretimde Üstün Başarı Ödülü (2013)
  • Boğaziçi Üniversitesi Vakfı, Öğretimde Üstün Başarı Ödülü (2011)

Araştırma Alanları

  • Fizik eğitimi
  • Uluslararası büyük ölçekli değerlendirmeler (PISA, TIMMS)
  • Müfredat değişimi
  • Öğretmen yetiştirme
  • Kişisel epistemoloji
  • Bilimin doğası
  • Argümantasyona dayalı öğretim
  • Bilişsel beceriler

Projeler

Avrupa Birliği Projeleri

  • BOND Projesi ( Proje No: 2013‐1‐ES1‐LEO05‐68295) (2013-2015) Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi (BÜYEM), bir Avrupa Birliği Hayatboyu Öğrenme Projesi olan BOND projesinin ortağıydı. Projenin amacı Eğitimcilerin Pedagojik Eğitimi Metodolojisini uyarlamak ve geliştirmekti. Projenin tamamlanmasıyla bu ürün kapsamlı ve çağdaş eğitimci eğitimi programı olarak hizmete sunulmuştur.

  • Enhancement of Skills in Retail (2014-1-TR-KA202-013308) (2014-2016) Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi (BÜYEM) ortaklığıyla perkande çalışanlarının öğrenme ihtiyaçları belirlendi ve bu ihtiyaçları karşılamak üzere bir öğretim programı ve öğretm materyalleri geliştirildi.

BAP Projeleri

  • Argumentation and Reasoning of High School Students in the Context of Socio-Scientific Issues (2009-2011)
  • Ortaöğretim Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenleri’nin Fen Eğitimi Reformuna Bakışlarının İncelenmesi (2011-2012)
  • Başarı Duygularının Kontrol-değer Kuramının Öngörülerinin PISA verileri ile Sınanması (2014-2015)

Tübitak Projeleri

  • Etkili Alan Eğitimi Mentörlüğü Modelinin (ETALEM) Geliştirilmesi (Proje No: 220K086)(2021 - Devam ediyor)

Editörlük

Yayınları

SSCI Endeksindeki Dergilerde Yayımlanan Makaleler

  • Arpacı, S., Mercan, F. Ç., & Arıkan, S. (2021). The differential relationships between PISA 2015 science performance and, ICT availability, ICT use and attitudes toward ICT across regions: evidence from 35 countries. Education and Information Technologies, 1-20. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10576-2 (SSCI)
  • Mercan F. Ç. (2020). Control-value theory and enjoyment of science: A cross-national investigation with 15-year-olds using PISA 2006 data. Learning and Individual Differences, 80 (May 2020, 101889). https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101889 (SSCI)
  • Mercan F. Ç. (2012). Epistemic Beliefs about Justification Employed by Physics Students and Faculty in Two Different Problem Contexts. International Journal of Science Education, 34(9), 1411-1441., Doi: 10.1080/09500693.2012.664794. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.664794 (SSCI)

Uluslararası Diğer Makaleler

  • Mercan F. Ç. (2015). Physics Teachers Views on the Content and Structure of the Physics Teaching Program. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 7(1), 2-17. https://www.ijpce.org/index.php/IJPCE/article/view/42
  • Mercan F. Ç. (2015). Secondary Physics, Chemistry, and Biology (PCB) Teachers Views about In-service Training Related to Curricular Change. K-12 STEM Education, 1(2), 101-109.
  • Mercan F. Ç. (2013). Turkish physics teachers’ views about the 2007 physics teaching program and its implementation. Educational Research and Reviews, 8(17), 1559-1573., Doi: 10.5897/ERR2013.1564

Uluslararası Kitap Bölümleri

  • Mercan F. Ç.,BUKET YAKMACI GÜZEL,AKARSU FÜSUN (2014). Topics and Trends in Current Science Education Contributions from Science Education Research. Exploring Secondary Students’ Arguments in the Context of Socio-scientific Issues, (Eds)Catherine Bruguière, Andrée Tiberghien, Pierre Clément, Springer, ISBN:978-94-007-7280-9. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-7281-6_7

Ulusal Dergilerde Yayımlanan Makaleler

  • Mercan F. Ç. (2014). 2007 Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programının İçeriği ve Kurgusuyla İlgili Öğretmen Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 1-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19403/206205
  • AKÇİL ÖZLEM,TOĞROL HATİCE AYŞENUR,Mercan F. Ç.,PÜSKÜLCÜ SEYHUN, TANIRCAN GÜLÜM,BAYKAL ALİ (2014). Yeniden Düzenlenmiş Temel Afet Bilinci Eğitim Programının Okul Dışı Bilim Öğrenme Ortamında Etkililiğinin İncelenmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31(2), 99-126. https://dergipark.org.tr/en/pub/buje/issue/14781/328413

Çeviriler

  • Bilim Bize Ne Anlatıyor? (2012). Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Fizik Bize Ne Anlatıyor? (2014). Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Kimya Bize Ne Anlatıyor? (2014). Tübitak Popüler Bilim Kitapları.

Konferans Sunumları

  • Mercan, F.Ç. (2022). Türkiye’deki Fizik Öğretmenliği Programlarının 2015 - 2021 Arasındaki Öğrenci Girdi Nitelikleri. 5. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi
  • Arpacı, Sümeyye, Mercan, F. Ç. , & Arıkan (2021), Serkan. Ülkelerin PISA 2015 Fen Performansı ve BİT Kaynaklarına Ulaşım, BİT Kaynaklarının Kullanımı ve BİT Kaynaklarına Karşı Tutumlar Arasındaki İlişkinin Değişkenliği. EĞİTİMDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME UYGULAMALARI ULUSAL KONGRESİ
  • Mercan, F. Ç. (2020). Science Performance, Extracurricular Activities, Enjoyment And Anxiety: A Study Of Four Countries Using Pisa 2015 Data. 2. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi
  • Mercan, F. Ç. (2016) Comparing the Effects of Enjoyment on Environmental Awareness and Responsibility across Countries. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselka, A. Uitto, K. Hahl (eds.) Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, pp.1356-1365.
  • Mercan, F. Ç. (2015) Teacher responses to science content in an externally driven curriculum reform: A perspective from Turkey. 2015 National Association for Research in Science Teaching (NARST) Annual International Conference
  • Mercan, F. Ç. (2014) Chemistry Teachers’ Implementation of Science Curriculum Reform: A perspective from Turkey. 2014 National Association for Research in Science Teaching (NARST) Annual International Conference, (Kontrol No: 1461052)
  • Mercan, F. Ç. (2014) Öğretmenlerin 2007 Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programının Yapım ve Değişim Süreciyle İlgili Görüşleri. 1. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi
  • Mercan, F. Ç. (2013). Secondary Physics, Chemistry, and Biology (PCB) Teachers’ Views about In-service Training Related to Curricular Change. THE INTERNATIONAL SCIENCE, MATHEMATICS AND TECHNOLOGY EDUCATION CONFERENCE (ISMTEC)
  • Mercan, F. Ç. (2013) Physics, chemistry, and biology teachers’ views about intended and enacted curriculum. International Conference Psychology Education, Guidance and Counselling
  • Mercan, F. Ç. (2012) Secondary school physics teachers’ views about the alignment of the new physics curriculum with instruction and assessment in Turkey. The World Conference on Physics Education
  • Mercan, F. Ç. (2011). Newton’s laws are not relative: Physics students’ and facultys’ beliefs about knowledge in the context of solving a well-structured problem. 11th International IHPTS and 6th Greek History, Philosophy and Science Teaching Joint Conference, 1, 513-518.
  • Mercan, F. Ç. (2011). Turkish Secondary School Students Views on Socioscientific Issues: Resolution Requires Action. European Science Education Research Association (ESERA) 2011 Conference, 7, 75-81.
  • Mercan, F. Ç. (2010). Pre-service teachers’ views on blended learning in the context of a science and mathematics teaching methods course. International Educational Technology Conference 2010 Proceedings Book, 2, 1211-1219.
  • Mercan, F. Ç. (2009) Epistemological belief types: exploring beliefs about knowledge in the context of solving a well-structured and an ill-structured problem. European Science Education Research Association (ESERA) 2009 Conference

Kurumlara Verdiği Eğitimler

Eğiticinin Eğitimi: Temel Düzey

  • Türk Hava Yolları (2014, 2018, 2022, 2023)
  • Freebird Hava Yolları (2012, 2013, 2019)
  • Sunexpress Hava Yolları (2013, 2014, 2018)
  • International Organization for Migration (IOM) (2018, 2021, 2023)

Eğiticinin Eğitimi: Orta Düzey

  • TURKCELL (2020,2021)

Eğiticinin Eğitimi: İleri Düzey

  • MARTUR FOMPAK International (2022, 2023)

Takım Gelişimi ve Yönetimi

  • Yeni Bir Lider Derneği (2023)
  • Pasha Insurance (2023)
  • Türk Petrolleri AŞ. (TPAŞ) (2019)
  • DAIKIN (2014)
  • TUVTURK (2014)

Sorgulama ve Argümantasyon Tabanlı Öğretim

  • Okan Koleji (2018)
  • İzmir Amerikan Koleji (2019)
  • TUSAŞ (2018, 2020)

Öğretimde Farklılaştırma

  • Hisar Okulları (2017)

Ölçme ve Değerlendirme

  • Hisar Okulları (2017)

Üstdüzey Bilişsel Beceriler

  • Koç Okulları (2021)

Boğaziçi Üniversitesi’nde Verdiği Dersler

  • SCED 240: Bilim, Teknoloji ve Toplum
  • SCED 441: Fizikte Özel Öğretim Yöntemleri
  • SCED 370: Ölçme ve Değerlendirme
  • SCED 404: Araştırma Yöntemleri
  • SCED 450: Okul Deneyimi I (Staj)
  • SCED 442: Okul Deneyimi II (Staj)
  • SCED 446: Fizik Öğretimi Semineri
  • SCED 544: Öğretim Programları (Yüksek Lisans)
  • SCED 570: Fen ve Matematik Eğitiminde Araştırma Yöntemleri (Yüksek Lisans)
  • SCED 576: Nitel Araştırma Yöntemleri (Yüksek Lisans)

İlgi Alanları

  • Fizik Öğretimi
  • Fizik
  • Eğitim Bilimleri
  • Felsefe
  • İnsan Gelişimi
  • Takım Gelişimi ve Yönetimi
  • Perl, R, Ptyhon Programlama