İlk sınavı 2016’da yapılan IB Fizik müfredatında, girişim, Konu 9, dalga olguolaylarının bir alt konusudur. Bu alt konu, kendisiyle ilişkili aşağıdaki kazanımlara sahiptir.
- Young’ın çift yarık deneyi
- İki yarıklı girişim deseninin tek yarıklı kırınım etkisi ile modülasyonu
- Çoklu yarık ve kırınım ızgarası girişim desenleri
- İnce film girişimi
Analizin bu bölümünde özellikle “Girişim kazanımlarına göre soruların frekans dağılımı nedir?” sorusuyla ilgileniyorum.
HL için girişim kazanımlarına göre soruların frekans dağılımı
1999-2023 yılları arasında
HL için tüm veri kümesinde, soruların yarısından fazlası Young’ın çift yarık deneyinden gelmiştir. Soruların dörtte birinden fazlası çoklu yarık ve kırınım ızgarası girişim desenlerinden gelmiştir. İki yarıklı girişim deseninin tek yarıklı kırınım etkisi ile modülasyonu nispeten daha az vurgulanmıştır.
Şekil 1
2016-2023 yılları arasında
Bu yıllar arasında, soruların yarısından fazlası çoklu yarık ve kırınım ızgarası girişim desenlerinden gelmiştir. İnce film girişimi ve Young’ın çift yarık deneyi soruların beşte birini oluşturmuştur. İki yarıklı girişim deseninin tek yarıklı kırınım etkisi ile modülasyonu yine nispeten daha az vurgulanmıştır.
Şekil 2
Buradan başka neler öğrenebilirsiniz?
Bu konunun diğer alt konularındaki kazanımların analizleri için:
- Basit harmonik hareket
- Tek yarıkta kırınım
- Dalgalarda girişim
- Optik çözünürlük
- Doppler etkisi
Daha ayrıntılı analizler için aşağıdaki bağlantılara bakmak isteyebilirsiniz.
- Ölçme ve belirsizlikler
- Mekanik
- Termal fizik
- Dalgalar
- Elektrik ve manyetizma
- Çembersel hareket ve kütle çekimi
- Atom, nükleer ve parçacık fiziği
- Enerji üretimi
- Dalga olayları
- Alanlar (elektrik ve kütleçekim alanları)
- Elektromanyetik indüksiyon
- Kuantum ve nükleer fizik
This work/product/service has been developed independently from and is not endorsed by the International Baccalaureate Organization. International Baccalaureate, Baccalauréat International, Bachillerato Internacional and IB are registered trademarks owned by the International Baccalaureate Organization.