Bu, IB Fizik sınavlarına çalışırken stratejinizi belirlemekte yardımcı olabilecek bir soru. Paper 1’de en sık değerlendirilen konuları, alt konuları ve kazanımları analiz ettim. IB Fizik’e aşina iseniz, derslerin Standart Seviye (SL) ve Yüksek Seviye (HL) olarak sunulduğunu zaten biliyorsunuzdur. IB Fizik Paper 1, tüm müfredat konularını kapsayan çoktan seçmeli bir sınavdır.
Ne öğrenmek istiyordum?
Her bilimsel araştırma, çözülmesi gereken bir problem ve bunu takip eden araştırma soruları ile başlar. IB Fizik sınavının ağırlıklı olarak hangi konuları değerlendirdiğini öğrenmek istedim. Özellikle aşağıdaki araştırma sorularını sordum:
IB Fizik Paper 1’de soru sayısının (1) konu, (2) alt konu, (3) anlama ve (4) uygulama ve beceriye göre dağılımı nedir?
IB Fizik müfredatına aşina olmayanlar için terimlerin açıklığa kavuşturulması gerekebilir. Konu ile IB Fizik Kılavuzu (İlk sınav 2016, FA2016) bir üniteyi ifade eder; en azından ben böyle adlandırıyorum. FA2016, alt konu ile benim konular dediğim şeyi ifade eder. Anlama veya anlayış, öğrenme hedeflerinin bir parçasıdır ancak fiil içermez. Anlamaları alt konuların altında daha da ince yapılar olarak düşünebilirsiniz. Uygulamalar ve beceriler aynı ayrıntı düzeyinde, yani öğrenme hedeflerinde, anlamaları tamamlayıcı niteliktedir ve bu kez eylem fiilleri içerirler. Uygulamalar ve beceriler, anlayışlarla birlikte öğrencilerin öğrenmesi beklenenleri tamamlar. Becerilere dayalı bir müfredat olan FA2016, O-Level veya A-Level Fizik gibi alışkın olduğumuz öğrenme hedeflerine dayalı bir müfredata kıyasla alışılmadık görünebilir.
Bu analiz neden önemli?
Soru sayısının konu, alt konu, anlayış, uygulama ve becerilere göre dağılımını anlamak, çabalarınız konusunda stratejik olmanıza yardımcı olabilir. IB Fizik’teki tüm konuları iyi öğrenmenizi öneririm, ancak gözden geçirmek için sınırlı zamanınız varsa, konulara öncelik vermek ve çabalarınızı buna göre tartmak isteyebilirsiniz.
Analiz nasıl yapıldı?
Her bir soruyu konu, alt konu, anlama, uygulama ve beceri olarak sınıflandırdım. Paper 1’deki her soru, birden fazla konudan birden fazla hedefin entegre edildiği Paper 2’den farklı olarak tek bir hedefi değerlendirmektedir. Bu nedenle, her soru birbirini dışlayan konular, alt konular, anlayışlar, uygulamalar ve beceriler olarak sınıflandırılmıştır. Her soru yalnızca tek bir konu, alt konu, anlayış, uygulama ve beceriye ait olabilir. Benim IB Fizik müfredatını asıl ve derinlemesine öğrenişim soruları sınıflandırırken gerçekleşti. Yaklaşık 4000 soruyu düzenledim ve bu yüzlerce saatimi aldı. Ama iyi ki yapmışım; IB Fizik müfredatını kapsamlı bir şekilde öğrendim.
Sınıflandırmayı bitirdiğimde, ürün sorgulayabileceğim eksiksiz bir soru veritabanı oluşturdu. Soruların sıklığının konu, alt konu, anlama, uygulama ve beceriye göre dağılımını analiz ettim.
Bulgular ve Tartışma
Analiz çok fazla veri içerdiğinden, okuyucuların ayrıntılara girmesine olanak tanıyan bir dizi yazı olarak düzenlendi. Bu ilk sayfa size konulara göre dağılım hakkında genel bir bilgi verecektir. Tablo 1, grafikleri okumanıza yardımcı olması için konu numaralarını (ID’ler) ve adlarını gösteriyor. Tüm konular HL’ye dahildir ve SL ile işaretlenmiş satırlar hem Standart hem de Yüksek Seviyeye dahildir.
Konu no | Konu adı | Düzey |
---|---|---|
1 | Ölçme ve belirsizlikler | SL ve HL |
2 | Mekanik | SL ve HL |
3 | Termal fizik | SL ve HL |
4 | Dalgalar | SL ve HL |
5 | Elektrik ve manyetizma | SL ve HL |
6 | Çembersel hareket ve kütle çekimi | SL ve HL |
7 | Atom, nükleer ve parçacık fiziği | SL ve HL |
8 | Enerji üretimi | SL ve HL |
9 | Dalga olayları | HL |
10 | Alanlar (elektrik ve kütle çekimi) | HL |
11 | Elektromanyetik indüksiyon | HL |
12 | Kuantum ve nükleer fizik | HL |
Tablo 1: IB Fizik konuları
SL için soruların konularına göre frekans dağılımı
1999-2023 Arası
Şekil 1, Standart Seviye (SL) için tüm veri setinde soruların konulara göre frekans dağılımını gösteriyor. Konu 2, “Mekanik”, soruların neredeyse dörtte birini oluşturuyor ve Paper 1’deki 30 sorudan ortalama yedisini oluşturuyor. Konu 5, “Elektrik ve Manyetizma”, soruların altıda birini veya yaklaşık beş soruyu oluşturuyor. Konu 4, “Dalgalar”, yedide bir veya testte yaklaşık dört soruya karşılık gelirken, bunu her biri yaklaşık onda bir veya yaklaşık üç soruya karşılık gelen Konu 3, “Termal Fizik” ve Konu 7, “Atom, nükleer ve parçacık fiziği” takip ediyor. En az değerlendirilen konu ise sadece yaklaşık yirmide bir veya 1-2 sorudan oluşan Konu 6, “Çembersel hareket ve kütle çekimi” olmuş.
Şekil 1
2016-2023 Arasında
Şekil 2, SL için 2016 ile 2023 yılları arasında soruların konulara göre frekans dağılımını gösteriyor. Bu iki veri dilimi arasında dağılımın benzer olduğunu görüyoruz. Dağılımın şekli çok fazla değişmemiş. İki farklılık göze çarpıyor. İlk olarak, Konu 6 daha fazla değerlendirilmiş; artık 30 sorudan ortalama iki soru soruluyor. İkincisi, Konu 4 ve Konu 5 yer değiştirmiş.
Şekil 2
SL için soruların konularına göre frekans dağılımı
1999-2023 Arası
Şekil 3, tüm Yüksek Seviye (HL) veri seti için soruların konulara göre frekans dağılımını gösteriyor. Yine, Konu 1, Paper 1’deki 40 sorudan 6-7’si ile diğer konulardan çok daha yoğun bir şekilde değerlendirilmiş. Konu 4, 5, 7 ve 12’de dörder soru sorulmuştur. Konu 3, 9, 10 ve 11’in her biri yaklaşık üç sorudan oluşmuş. Konu 1, 6 ve 8, her biri yaklaşık iki soru olmak üzere en az ağırlık verilen konular olmuş.
Şekil 3
2016-2023 Arasında
Şekil 4, 2016’dan 2023’e kadar HL için soruların konuya göre frekans dağılımını gösteriyor. Yine, dağılım tüm veri setinin dağılımına çok benziyor. İki değişiklik göze çarpıyor. İlk olarak, Konu 11, “Elektromanyetik indüksiyon”, ortalama dört soruya karşılık gelecek şekilde daha fazla vurgulanmış. İkinci olarak, Konu 1 ve 6’ya daha az vurgu yapılmış ve her biri 1 ila 2 soru sorulmuş.
Şekil 4
Sonuç
Lütfen grafiklere yakından bakmak ve yorumlamak için biraz zaman ayırın. Ancak ders çalışma stratejiniz için öncelikli önerilerim şunlar:
- Hem SL hem de HL için Konu 2 kritik önem taşımaktadır. Mekanik, fiziğin temelidir ve IB bunu Paper 1 sınavına iyi bir şekilde yansıtır. Bu yüzden mekaniği anlamanız ve çok iyi öğrenmeniz gerekiyor. Zaman ve çaba harcamaya değer.
- Elektrik ve manyetizma ve dalgalar SL için ikinci önceliğiniz olarak düşünülebilir.
- Atomik, nükleer ve parçacık fiziği SL için üçüncü önceliğiniz olabilir.
- Elektromanyetik indüksiyon ile birleştirilmiş elektrik ve manyetizma, dalga olayları ile birleştirilmiş HL dalgaları için ikinci önceliğiniz olmalıdır.
- Kuantum ve nükleer fizik ile birlikte atom, nükleer ve parçacık fiziği HL için üçüncü önceliğiniz olabilir.
Yine de bir uyarı: Konu 1’e ne dersiniz? Bu konu, “Ölçüm ve belirsizlikler”, temel becerilere odaklanır ve Paper 1’de yoğun bir şekilde değerlendirilmemesi, IB’nin bunu görmezden geldiği anlamına gelmez. Paper 3, Konu 1’deki bilgi ve becerileri doğrudan değerlendirmeye ayrılmış sorular içerir.
Buradan başka neler öğrenebilirsiniz?
Daha ayrıntılı analizler için aşağıdaki bağlantılara bakmak isteyebilirsiniz.
- Ölçme ve belirsizlikler
- Mekanik
- Termal fizik
- Dalgalar
- Elektrik ve manyetizma
- Çembersel hareket ve kütle çekimi
- Atom, nükleer ve parçacık fiziği
- Enerji üretimi
- Dalga olayları
- Alanlar (elektrik ve kütleçekim alanları)
- Elektromanyetik indüksiyon
- Kuantum ve nükleer fizik
This work/product/service has been developed independently from and is not endorsed by the International Baccalaureate Organization. International Baccalaureate, Baccalauréat International, Bachillerato Internacional and IB are registered trademarks owned by the International Baccalaureate Organization.